Du kan sagtens væer en succes på både arbejdet og derhjemme
Kender du det, tiden er bare fløjet mens du var på barsel? Pludseligt skal du i gang igen. Men med hvad? Måske fik du en fantastisk idé mens hverdagen bød på bamser og vådservietter? Eller har barslen og det lille nye familiemedlem givet dig både mod på, og motivation til, at starte som selvstændig?
Mange nybagte mødre søger ofte fleksible arbejdstider efter endt barsel. Det er bare ikke altid en mulighed på deres daværende arbejdspladser. For at opnå bedre balance mellem arbejdet og hjemmet starter mange kvinder som selvstændige.
Hvordan går jeg fra idé til realitet?
Det kan virke overvældende at starte for sig selv at være iværksætter, men uanset hvor fantastisk dit nye projekt, virksomhed eller produkt er, så er den rigtige hjælp uvurderlig så produktet eller servicen, du udbyder kommer rigtigt afsted fra start. Men bare fordi du starter selvstændigt betyder jo ikke, du skal gøre alt selv. For at spare tid, og penge, er det en god idé at vælge et firma med relevante fagfolk der kan hjælpe med hele processen- fra idékonceptualiseringen til det færdige produkt.
Tiden det tager at få din idé forvandlet til det færdige produkt hedder ’time to market’, og netop din tid er vigtigst af alt. Se mere om optimering af din ’time to market’ og andre løsninger hos encode.eu. Husk at din familie og ønsket om mere tid med dem var din motivation for at starte din egen virksomhed i første omgang.
Hvordan kommer jeg ellers i gang?
Når du starter en virksomhed, er der visse forberedelser, du bør tage:
- Forarbejdet: Hav din ide klar og lav dit forarbejde. Det er her vigtigt virkeligt at bearbejde din ide, researche dine konkurrenter og din målgruppe. Er det overhovedet en god ide? Kan du se en fremtid i det? Eller er det lidt ønsketænkning?
- Forretningsplan: Brug tid på at få udarbejdet en fornuftig forretningsplan. En forretningsplan er nøglen og dit grundlag til, hvordan du vil drive din forretning, hvordan og hvorfor den kan drives og præsenterer eventuelle lånudbydere eller investorer til din idé.
- Finanserne: Få styr på dine økonomiske forhold-hvad har du egentligt at investere? Skal du have lån?
- Juridisk: De juridiske forhold såsom registrering af din virksomhed, så du kan få dit cvr-nummer. Dette nummer er essentiel for, at du kan betale skat og få forsikringer osv.
- Klar, parat, afsted!
Hvad skal du ellers have styr på?
Pasningsmuligheder skal selvfølgelig undersøges nøje og dagligdagen skal planlægges, i forhold til hvem der afleverer og henter hver dag mm. Men når børnepasningen er på plads, så bliver du helt sikkert glad for at have en arbejds- og hjemmerutine etableret. Det gælder både, hvis du rent faktisk starter derhjemme på hjemmekontor, eller hvis du starter i nye lokaler. Husk, du kan sagtens være en succesfuld entreprenør og en suveræn mor!